Mekanik kereta: Tanda tanda pada komponen aircond kereta yang rosak
Jika Mahukan Panduan Dan Nasihat Dari Mekanik
Anda Boleh Whatsapp Terus Ke+60173023492.

Nov 5, 2011

Tanda tanda pada komponen aircond kereta yang rosak


Terimakasih yang tak terhingga kepada pengunjung dan pertanyaan yang diajukan semuga anda semua diberkati Allah seadanya.

Olehkerana pertanyaan mengenai aircond kereta amat banyak jadi disini blog kereta mengambil peluang ini  menyenaraikan komponen-komponen aircond yang selalu mengalami kerosakan dan tanda-tanda biasa yang selalu dijumpai untuk kerosakan komponen aircond tersebut agar ianya dapat membantu anda dalam menangani kerosakan pada sistem aircond.



Komponen tersebut seperti berikut:-

1.compressor

Pada kompressor terdapat magnet clutch yang bertidak melekat dengan pulley pada kompessor setelah suis aircond bertindak dan seterusnya mengakibatkan aliran gas dimampatkan untuk mendapatkan udara sejuk aircond.Tanda -tanda kerosakan pada Kompressor adalah bila suhu dalam kereta jadi panas yang ketara dan berbunyi bising bila aircond dihidupkan.Bila terdapat tanda seperti ini periksa dgn meraba sekeliling kompressor, jika terdapat kotoran berkeladak hitam kompressor tersebut berkemungkinan telah rosak.Jika terdapat kotoran hitam bercampur sedikit habuk besi ,kompressor tersebut juga mengalami kerosakan bering.Jika apabila suis aircond dihidupkan magnet clutch tidak melekat pada pulley dan berpusing kemungkinan besar gas aircond telah kurang dan suis rosak adalah besar.

2.Cooling Coil

Jika aircond kurang sejuk dan terdapat kabus seperti asap putih tebal dalam kereta kemungkinan besar cooling coil anda rosak adalah tinggi.Kebocoran kecil dan besar pada cooling coil  boleh mengakibatkan suhu dalam kereta jadi panas.Bau gas aircond dalam kereta juga akan dapat dihidu jika terdapat kebocoran pada cooling coil.Kerosakan ini boleh dibaiki dengan menukar yang baru atau  melakukan servis pada cooling coil dan menampal kebocoran pada cooling coil tersebut.

3.Valve aircond

Injap ini bertindak mengawal suis automatik pada keseluruhan sistem aircond menggunakan kesejukan suhu pada cooling coil.Untuk itu bila ianya rosak ,aircond kereta menjadi tidak menentu kadangkala panas dan kadangkala sejuk.Jika tanda seperti ini ketara sekali,hantarkan kereta anda ke mekanik untuk servis aircond.


4.Aircond fan

Kipas aircond adalah sebahagian komponen aircond yang tidak kurang pentingnya dalam sistem aircond kereta.komponen ini jarang rosak tetapi jika rosak bukan sahaja aircond anda tidak sejuk samasekali malah temperature atau suhu enjin akan meningkat lebih dari biasa.Gantikan kipas aircond jika suhu enjin anda meningkat dengan perlahan.

5.condenser

Banyak kereta yang mengalami masalah kondenser tetapi banyak juga mekanik kereta tidak mengambil kira kerosakan pada kondenser.Walaupun ramai di antara pengguna kenderaan telah melakukan servis serta semua komponen telah disahkan berfungsi tetapi aircond masih tidak sejuk ini adalah petanda utama kerosakan pada kondenser.Kerosakan pada kondenser akan lebih senang diketahui jika enjin anda mengeluarkan bunyi lebih kasar dan sedikit bising apabila tekanan pada pedal minyak ditambah.Apabila memeriksa kondenser rasakan kedua hujung sambungan gas,pada atas dan bawah kereta,jika terlalu panas kondenser anda rosak samasekali dan jika terdapat kebocoran keladak hitam akan terdapat pada kedua sambungan hose pada kondenser.

6.Suis aircond

Suis aircond adalah didalam kereta iaitu yang anda tekan selalu dan satu lagi adalah relay yang biasanya  berada pada kotak hitam yang selalu dikedudukan dengan cooling coil.Jika kereta anda berbunyi dan tersentap sekali sekala jika aircond dipasang kemungkinan suis aircond tersebut rosak adalah tinggi.Ini hanya dapat dipastikan apabila semua komponen lain seperti kompressor dalam keadaan baik.Bunyi klik suis hanya sekali apabila anda pasang aircond adalah bunyi yang betul apabila suis aircond berfungsi dengan baik.


7.Gas aircond

Jika suhu kesejukan terasa sedikit kurang dan tolok suhu dalam kereta terpaksa ditingkatkan kemungkinan besar gas aircond anda telah kurang adalah tinggi juga.Tambah gas aircond bila berkeadaan demikian.HARUS DIINGAT juga tolok suhu ini jangan di letak pada tahap maksima apabila keadaan aircond anda elok,ini boleh menyebabkan aircond valve anda cepat rosak.Tinggikan tahap tersebut sedikit demi sedikit apabila terasa kurang sejuk.

Keadaan belting aircond yang kendur juga menyumbang kepada penurunan sejuk pada aircond kenderaan anda.Periksa ketegangan belting pada kompressor dan ketatkan jika perlu.Belting aircond akan jadi lebih kendur jika terdapat kerosakan juga pada bering adjuster.






715 comments:

  1. kereta kancil saya tu, akan berbunyi seperti timing belt bermasalah. Tapi awal bulan servis siap tuka, masih berbunyi sama lepas 2-3 hari servis.. Especially waktu sejuk2..ada berkaitan lain ke? dan lagi satu, timing kereta sgt tinggi hinggakan masuk gear satu tak payah tekan minyak, kereta da jalan.. Bunyi pun kuat bila dalam keadaan statik..

    ReplyDelete
  2. cik nad,
    timing belt bermasalah adalah seperti:-
    1)terdapat minyak hitam sekeliling timing belt dan kawasan yang berdekatan dgnnya.
    2)berbunyi kuat disekitar timing belt bila ditekan minyak
    3)enjin bergegar bila dihidupkan kerana tidak tepat marking.

    Saya rasa masalah kereta cik nad tiada kena mengena dengan timing belt cuma cik nad perlukan mekanik untuk rendahkan timing dan betulkan dan tukarkan semua vakum hose supaya timing tidak terlampau tinggi.Jika terlampau tinggi boleh merosakan gearbox dengan cepat.

    ReplyDelete
  3. minta bantuan, nak tahu apa yang sebenarnya yang rosak, apabila aircond dihidupkan lebih 5 minit baru ada rasa sejuk, sebelum aircond berfungsi ada bunyi sentakan pada enjin. Boleh tolong emailkan pada saya.

    ReplyDelete
  4. saudara atanseri,

    sensor suhu bertindak serentak dengan suis aircond bila aircond dihidupkan,olehkerana itu sensor suhu padacooling coil haruslah berkeadaan baik untuk menghidupkan suis kompressor.sensor cooling coil saudara haruslah ditukar supaya ia dapat bertindak serta merta bila aircond dihidupkan.

    ReplyDelete
  5. salam, ada soalan skit..
    sebelum ni kereta tengah bergerak aircond kereta tiba-tiba tidak berfungsi(mati) dan apabila saya on balik aircond hidup, tapi keluar angin panas shj...,dan sekarang ni okey balik..dah sejuk cuma keluar wap waktu pagi dan ada bunyi mengaum pada air cond..harap dpt sedikit penjelasan tq.

    ReplyDelete
  6. saudara encik,

    jika aircond telah ada wap bermakna kesejukan terlampau dan ia akan berwap keranan udara sejuk telah membekukan sistem aircond .Biasanya kerana kompressor yang tidak dapat dikawal suhu,pastikan kompressor berfungsi dgn baik dan tiada kebocoran gas jika perlu gantikan sensor suhu didalam cooling coil,saudara boleh hantar aircond untuk servis.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..

    Sy nak tanye ape punce sbnr kalo kereta saya berbunyi dan tersentap sekali sekala apabila aircond dipasang. Apa yg perlu dibaiki dan anggran kos berape?

    Harap encik dapat memberi respon atas soalan sy ni. Trime kasih...

    ReplyDelete
  8. saudari leen,

    Memang terdapat sentakan jika memasang suis aircond,tetapi jika sentapan terlalu kuat ada baiknya saudari tukar sensor berwarna hitam pada cooling coil,servis cooling coil saudari dan btau pomen tukar sensor tersebut.anggaran kos tidak melebihi rm200

    ReplyDelete
  9. saya mempunyai kereta proton iswara aeroback....masalah saya ialah apabila aircond dihidupkan tali kipas aircond akan berbunyi..adakah perlu tukar tali kipas tersebut..dan berapa angaran kos...aircond kurang sejuk dan suis aircond kadang-kadang mrnjadi panas menyebabkan suis aircond cepat rosak...apakah masalah tersebut...

    ReplyDelete
  10. masalah saya ialah apabila aircond dihidupkan tali kipas aircond tersebut akan berbunyi bising..adakah saya perlu tukar tali kipas tersebut...dan aircond kurang sejuk kadangkala suis aircond menjadi panas menyebabkan suis aircond cepat rosak...apakah masalah tersebut...saya pakai kereta proton iswara...harap dapat dijawab dengan segera..tq...kalau boleh emailkan je jawapan di iswara_1988@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. last week,kereta saya telah dihantar ke mekanik untuk dibuat mounting dan tukar cap flywheel.saya cuma tahu enjin diturunkan untuk buat semua tu.tetapi baru baru ini air cond saya bermasalah ketika berhenti pada waktu jam.air cond akan tetiba panas dan bila kereta jalan seperti biasa dia akan sejuk kembali. adakah turun enjin akan menyebabkan kerosakan air cond?

    ReplyDelete
  12. saudari leen,

    Turun enjintiada langsung akan menyebabkan aircond bermasalah malahan kerja menukar mounting dan kerja berkenaan gearbox tidak memungkinkan aircond akan bermasalah.Besar kemungkinan masalah suis FICD aircond yang menyebabkan aircond tersebut panas seketika.Periksa sekali gas aircond jika saudari ingin menukar suis FICD kereta kancil tersebut.

    ReplyDelete
  13. Saya menggunakan kereta jenis kancil 850 manual, terdapat bunyi seperti siulan atau desiran pada bahagian hadapan kereta(kemungkinan dibahagian tayar atau brake)pada pemanduan perlahan(gear 1 atau 2) tetapi bunyi tersebut hilang selepas kereta bergerak agak laju(selepas Gear 3 keatas) dan bila tekan brek bunyi hilang...apakah kemungkinan kerosakkan yang berlaku?

    ReplyDelete
  14. saudara mijie

    geseran tersebut memeng biasa kadangkala terjadi disebabkan pelapik pada brek yang agak panjang dan bergesel dengan pemegang pad brek.Ia boleh dihilangkan dengan menambah pelapik pad brek atau mengikirnya sedikit supaya lebih kecil dan tidak bergesel bila bergerak.

    ReplyDelete
  15. salam,
    sy pakai iswara lmst thn '05,skrg ade mslh aircond la.kurang sejuk.aritu baru je tukar compressor mitsubishi.tp halfcut pnye la.tp tetap kurang sejuk.kalo hari panas terik,mmg xselesa la dok dlm keta.lg best buka tingkap dari buka aircond.p servis,pomen tu tukar valve cooling coil,botol almunium itam tu,n masuk minyak compressor smpai 2 tin.tp tetap kurang sejuk.compresor ke yg rosak,condensor ke atau yg lain2.skrg ni tempreture pn naik sket dari biasa kalo bukak aircond lame sket.mohon tunjuk ajar bro.

    ReplyDelete
  16. saudara dzul,

    Cuba saudara perhatikan magnet kompressor adakah suis kompressor padam dengan cepat dan kemudian hidup semula dan padam pada kadar yang terlalu cepat,jika ini berlaku aircond tidak akan sejuk samasekali walaupun saudara tukar kondenser dan kipas aircond.Kompressor tersebut bermasalah jika ini terjadi dan bila saudara telah menukarkannya, tukarkan juga sensor berarna hitam dalam cooling coil.

    ReplyDelete
  17. Salam En Sord..

    Terima kasih atas membuka blog seperti ini. Sangat membantu..Saya ada satu masalah dengan kereta kelisa 2004. Apabila aircond dihidup, bunyi seperti berdengung kedengaran semasa kereta berhenti. Bunyi agak ketara kerana apabila suis aircond ditutup,bunyi tersebut hilang. Adakan cooling coil, condensor atau compressor..saya masih tak dapat kepastian.. sebab dah pergi kedai aircond.. ada yg bagitau cooling coil...lagi satu kena buka dulu baru tau...macamana ye en sord...terima kasih

    ReplyDelete
  18. saudara multiplaza,

    kebiasaannya bunyi berdengung hanya datang dari kipas aircond/kondenser,periksa dengan membuka bonet enjin dan perhatikan sementara enjin dan aircond dipasang,dengung yang kuat hanya jadi apabila kipas motor yang hampir rosak

    ReplyDelete
  19. Salam en sord..

    Tadi pergi kedai servis aircond. Diorang bgtau pressure aircond tinggi dlm 200. Mungkin saluran paip cooling coil dan lain2 lagi kena servis..RM260 tu biasa ker...ingat nak g minggu depan untuk servis..mahal ker murah tu??

    ReplyDelete
  20. saudara multiplaza,

    rm260 adalah memadai.

    ReplyDelete
  21. Salam saudara. Blog saudara byk memberi pengetahuan baru kpd sy terutama berkenaan aircond. Sy memiliki myvi berusia baru 2 thun. Mslh sy ialah aircond sy lgsung tidak sejuk. Kompresser sy juga berbunyi terlalu kuat dan nyaring jika sy on aircond semasa memandu. Terdapat minyak itam berpasir pd kompressor sy. Harap saudara dpt membantu. Jika tak keberatan emelkan alamat bengkel saudara. Sy juga tggal di putra permai, equin. Emel sy fazleyshiela@gmail.com

    ReplyDelete
  22. saudara ulbul88,

    kompressor saudara telah bocor,terdapat seal yang telah rosak,minyak kompressor hampir habis dan menyebabkan bunyi bising,ada lebih baik saudara tukar kompressor dan mengisi gas aircond semula.

    ReplyDelete
  23. salam...sy mempunyai kereta kelisa 2005, mempunyai masalah air cond..apabila keadaan jam air cond menjadi panas..adakah mslh gas?

    ReplyDelete
  24. saudara kelisa 2005,

    masalah aircond bila jam ni adalah masalah kipas biasanya,kipas aircond yang kurang kuat berpusing jadikan aircond tak sejuk

    ReplyDelete
  25. salam....nk mintak bantuan sket....
    sy pkai keta nissan sunny. bila on suis air cond, bunyi enjin akan jd kuat dan dashboard n stering akan bergegar. bila keta di bwk laju..baru gegar akan hilang. harap saudara ade jwapan untuk msalah ini. thanks

    ReplyDelete
  26. saudara dean,

    sila buat tuning enjin untuk kereta saudara,tukar plug dan adjust disrbutor supaya RPM ditinggikan kira2 1000 r/m

    ReplyDelete
  27. salam saudara, sy baru je buat sevis aircond yg dah xsejuk, barang yg ditukar cooling coil sbb bocor, valve dan botol hitam. (lupa namanye). masalah bila baca suhu aircond melalui meter suhunye akan cepat naik mendadak bila tekan minyak. aircond yg kluar dari belah pemandu pun agak kurang dari belah penumpang. bunyi bising dari alat kat belting aircond pun agak kerap berbunyi. namun aircond sy dah sejuk balik buat setakat ni, pomen kata kompressor mybe dah nak kong. sy pakai kereta iswara aroback jenama aircond kalau xsalah patco. tlg email kpd sy sparrow_hornet@yahoo.com di harap saudara sudi membantu.

    ReplyDelete
  28. saudara sparrow

    t/kasih bertanya dan jawapan telah diemailkan

    ReplyDelete
  29. sentapan pada enjin kereta saya terlalu kuat semasa memandu bila aircond selalu on..apabila off suis aircond,tiada sentapan pada enjin..enjin kereta terasa berat selepas sentapan kemudian akan terasa ringan jika bunyi 'klik' kedengaran..timing enjin semasa idle adalah normal sama ada aircond on atau off..apekah punca sentapan pada kereta saya?

    ReplyDelete
  30. saudara sentapan aircond

    Sentapan terjadi hanya bila suis bertindakbalas dengan kompressor.Sentapan yang kuat terjadi sebab:-

    1)minyak kompressor yang kurang
    2)magnet clutch yang rosak
    3)enjin sedikit panas-periksa kipas radiator,radiator,coolant,water pump,belting aircond.Pastikan semuanya berkeadaan berfungsi pada yang sepatutnya,
    4)Periksa celahan komdenser,jika terdapat kotoran pada kondenser ,bersihkan dan jika terdapat apa saja yang melekat dicelah antara kipas aircon dan kondenser juga menyumbang kepada sentapan yang kuat,
    5)Pastikan tabung gas tidak rosak jika hose tabung gas panas sila gantikan tabung gas.

    ReplyDelete
  31. askum,sye pkai kete honda eg9..mslah sye..aircond kdang2 tibe2 mati..dan rpm akn tggi shingga rpm 2..tanpa tkan minyk..

    ReplyDelete
  32. saudara honda eg9

    Rpm yang tinggi akan menyebabkan enjin mati an aircond juga tidak berfungsi dengan baik.

    Tukar throttle body boleh membettulkan keadaan tersebut ataupun tukar kit throttle body.

    ReplyDelete
  33. knape kreta caldina x bleh naikn taiming?o.8 smpai 1.0..ape msalahnye..computer box lock

    ReplyDelete
  34. saudara kereta caldina,

    dapatkan semula kod untuk caldina supaya computer box direset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mane nk dpt kn kode trsebut?

      Delete
  35. saudara eg9..cuba periksa wayar relay aircond atau soket sambungan pada relay aircond...mungkin ada jawapannya..pernah terjadi pada sy,selamat duit sy..cuma betulkan ja..sy juga pakai model yg sama..

    ReplyDelete
  36. saudara kereta caldina

    kod tersebut biasanya terdapat pada dokumen pembelian kereta untuk kereta barau,tetapi jika kod tersebut tiada,saudara boleh dapatkan mekanik untuk menggunakan code reader untuk mengenalpasti masalah ECU (engine control unit) bagi mengesan kod error untuk masalah tertentu pada engine.

    Untuk error yang sedikit kadangkala dengan mencabut negatif penyambung bateri seketika dan meletakkannya semula dapat mengembalikan(reset) kod kepada asal.

    ReplyDelete
  37. saya nak tanya pasal aircon kereta waja..bila saya on aircon, kipas akan berpusing dalam 2 atau 3 saat saja pastu off dengan sendiri nya....selepas satu minit kipas akan pusing lagi tapi hanya untuk 2 atau 3 saat saja...napa gitu yer?

    ReplyDelete
  38. Saudara kereta waja (kipas)

    Kipas aircond memang akan berpusing dan berhenti secara auto,tetapi jika kawalan auto tidak terkawal sehingga menyebabkan corak pusingan yang kerap serta tidak mengikut suhu adalah kerana sensor suhu yang terletak dalam cooling coil telah rosak.

    Dapatkan yang lain dan gantikan,anggaran kos tidak melebihi rm150

    ReplyDelete
  39. Tuan,

    Semalam kereta Vios saya tengah2 jalan air cond jadi xsejuk.. Matikan enjin, start balik , on aircond balik udara tak sejuk, kipas sj yg jalan. rpm tak naik dan suis sentap macam biasa kita dgr tu tak bunyi. check kat pomen kata aircond tak running. tak tau lagi sebab ape.. cuma kosnya dia kata paling2 tinggi RM300... ada yg perlu di check? yg simple2 takut suis, magnet ke ape....

    -wan-

    ReplyDelete
  40. tambahan.... check gas aircond okay. takde masalah...

    terima kasih tuan

    -wan-

    ReplyDelete
  41. saudara wan,

    periksa dulu fius a/c kat dalam enjin dan juga bawah dashboard pemandu,kalau putus gantikan dulu.

    ReplyDelete
  42. Fius depan dan dalam kete dah check. Takde yg putus. Tak pasti plak nak check ape...

    ReplyDelete
  43. saudara wan

    dlm kereta?sebelah pemandu?

    ReplyDelete
  44. minta pendapat, sya memakai kenari auto aerosport, dan baru sahaja menukar timing belt kereta, fan dan melakukan servis pada kereta saya. Masalahnya bunyi nyaring pada kereta saya masih ada lagi, lebih2 lagi waktu saya hidupkan penghawa dingin & dan cuba bergerak padabila menekan brek. apa masalah bunyi nyaring yang terhasil itu, sebab saya sangkakan bunyi itu hasil dari belting pada enjin yang baru saya tukar setelah mileage mencapai 100km. rupanya masalah itu masih tidak selesai.harap boleh bagi pendapat, terima kasih.

    ReplyDelete
  45. saudara kenari auto

    kadangkala bunyi bising terhasil dari bering aircond yang telah rosak,periksa dulu bearing adjuster aircond belt.jumpa mekanik dan cuba cabut belting aircond jika tiada bunyi bising keluar ,sudah tentu bearing a/cond jadi penyebabnya.

    ReplyDelete
  46. terima kasih atas pandangan yang diberikan, boleh saya tahu berapa kos harga untuk penukaran bearing adjuster aircond belt dan patutkah saya melakukan servis di bengkel aircond kereta atau bengkel kereta biasa?

    ReplyDelete
  47. saudara kenari auto,

    kos tak mahal anggaran rm100 bawah je,w/syop biasa pun boleh

    ReplyDelete
  48. tuan,

    Saya dah check depan kt enjin. dlm kt pemandu. fius2 dlm keadaan baik. tk putus.

    ReplyDelete
  49. saudara wan

    Periksa relay

    1)relay a/c kat fius box engine,tukarkan dengan mana2 yang sma amp kalau 20 tukarkan dgn 20 ,jika ada yang bertanda ECU tukarkan juga dgn yang sama amp.

    Jika itu juga tidak berhasil saudar kena periksa kat cooling coil jika ada wayar sensor wrna hitam tergantung,goyang2kan sikit mungkin tak jejak dgn wayar penyambung.

    Jika itupun tak berhasil saudara mungkin kena tukar sensor kat cooling coil.

    ReplyDelete
  50. terima kasih banyak saudara atas pandangan dan informasi yang diberika. blog2 ni memang benar2 membantu saya.

    kenari auto

    ReplyDelete
  51. Terima kasih di atas feedback yang diberikan. Saya akan buat dulu seperti yang direkomen. Ilmu nie... semoga tuan mendapat ganjaran drpd ilmu yang dimanfaat.

    -wan-

    ReplyDelete
  52. saya nak tanya...saya ada menukar water pum, alternator belt...selepas seminggu terdapat bunyi dengung yg muncul sekali sekala sewaktu kereta bergerak...bila tekan brek bunyi dia putus2..pastu bunyi hilang...
    selepas beberapa km..bunyi tu muncul semula...adakah masalah gearbox atau tensioner...kenari auto
    t.kasih bro...blog terbaik..

    ReplyDelete
  53. saudara adi_s

    Tensioner adalah komponen yang agak sensitif pada timing belt,jika terlalu tegang dan semasa memasukan spring ianya ditekan kuat ,ia akan berbunyi bila bergerak,masalah tekan brek hilang itu adalah kerana tensioner bergerak mengikut pergerakan enjin yang kadangkala perlahan dan laju.

    Jumpa mekanik untuk memeriksa semula timing belt saudara,ini biasa terjadi.

    ReplyDelete
  54. saya pakai kereta iswara lmst tahun 2004...bila saya on aircond je timing akan drop sampai rpm600..kalau tutup ok rpm1000...kenapa ye?ape mslhnyer?dh adjust timing n tuning tp masih sama lagi...

    ReplyDelete
  55. saudara iswara lmst 2004 rpm drop,

    Sila periksa FICD yang terletak di enjin atas bhg penumpang,jika hose tercabut sila masukan semula,jika ok semua FICD dah rosak.

    ReplyDelete
  56. Kancil 850.... Kompressor rosak ingat nak tukar compressor vitara.. Ok tak

    ReplyDelete
  57. Anggaran kos tukar compressor baru untuk kancil

    ReplyDelete
  58. Saya ada masalah aircond pada produa kancil..bila sy ON switch, compressor running, dan udara yang dihasilkan sejuk..ini pada keadaan enjin idle...masalah berlaku apabila kereta bergerak dimana rpm tinggi, terdengar relay berkelik2..berturutan..dan aircond menjadi panas...apb tekan clutch..sy dapati spt compressor tidak running...sy sudah ganti kotak hitam relay itu..ttp masalah masih sama...tolong lah bantu saya...

    ReplyDelete
  59. saudara perodua kancil-ON switch,

    masalah relay yang berdetik sentiasa adalah masalah sensor dalam cooling coil,pastikan saudara tukar sensor tersebut.

    ReplyDelete
  60. saudara lazirzaf,

    anggaran kompressor kancila adalah sekitar rm300-400 termasuk upah.

    ReplyDelete
  61. saudara lazirzaf,

    Kompressor tidak mempunyai had tertentu untuk digunakan pada mana2 kereta,asalkan kedudukan untuk meletak kompresor pada kedudukan yang sesuai ,semua jenis kompressor boleh digunakan.

    ReplyDelete
  62. Saya pakai kereta wira 1.5 convert dari manual ke auto.... saya nak tanya kenapa mula2 bila lepas saya tekan brek, brek mcm lekat, keta jd perlahan walaupun dah tekan pedal minya banyak. sekarg nie bila tekan pedal minyak dah banyak sampai engin dah mengaum pun tp keta gerak sikit2 n sentap2 je...saya nak tau apa masalahnya n brape anggaran untuk baiki?????

    ReplyDelete
  63. kereta wira convert

    Jika saudara baru saja convert wira dari manual ke auto:-

    1.pastikan kedua belah shaft dari gearbox ok dan keadaan mounting sejajar dengan roda supaya bering tidang beralih dan melekatkan brek.
    2.Pastikan gearbox auto telah ditukar minyak baru.

    Anggaran kos untuk periksa semula sekitar rm300.

    ReplyDelete
  64. Salam encik..
    Ada 4 soalan saya mohon pendapat encik ;
    1) bunyi bising pada belting kadang-kadang pada awal pagi, apakah punca dan solusinya? penukaran pada timing belt sudah dilakukan.
    2) masalah kereta akan menuju ke kiri apabila stereng dilepaskan. apakah punca dan solusi selain membuat alignment dan balancing?
    3) lampu check engine sentiasa menyala walaupun telah direset di SC Proton.
    4) apakah punca ECU rosak dan berapakah kos anggaran untuk tukar ganti.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  65. saudara ghazi,

    1)bunyi bising pada belting terjadi bila ia terlalu kendur dan bering adjuster yang rosak sahaja akan tetapi bunyi bising yang terjadi selepas tukar timing belt adakalanya disebabkan oleh carakerja yang tidak kemas dan menyebabkan bering timing belt ditekan kuat semasa menukar dan menghasilkan sedikit bunyi.

    2)Selain dari ball joint steering rack sebelah kiri adalah punca menyebabkan roda ditarik kuat kesebelah kiri.Steering rack yang telah lembut menyebabkan masalah ini berlaku.

    3)Lampu check engine bergantung kepada sensor,jika terdapat sensor yang rosak lampu itu akan terus menyala.Periksa kali terakhir saudara tukar alatganti,jika timing belt pastikan semula piring sensor pada timing belt telah dipasang ataupun sensor pada roda diletakan pada kedudukan yang betul.

    4)Lampu check engine yang sentiasa menyala akan menyebabkan mekanik beralih kepada ECU sebagai punca kerosakan,ECU tidak mudah rosak dan sebenarnya ECU banyak bergantuing kepada keseluruhan engine samada sensor mahupun luar atau dalam.
    Selain daripada wiring yang rosak punca sebenar ECU rosak bila ia tidak berjaya mengawal keseluruhan sistem enjin tanpa isyarat kukuh dari sensor enjin.
    Kos pembaikan dan mengganti ECU komputer sHonda sekitar rm1000.

    ReplyDelete
  66. salam en sord, saya nk tanya.
    saya pakai kelisa (A)2003 aircond panas bila dalam jem,bila time x jem ok aje. seblum ni dah ganti fan motor , valve, servis n topup gas. selain masalah fan apa masalah yg wat panas ni eh?

    ReplyDelete
  67. saudara kelisa (A)2003,

    Kipas aircond adalah punca utama aircond jadi panas bila jem akantetapi ia sangat berkait rapat dengan sensor suhu pada cooling coil ,jika kipas berpusing baik tetapi sensor suhu mengarahkannya berpusing sekejap2 dan berhenti,ini adalh salah kerana pada masa gas hendak ditukar kepada wap sejuk terlalu pantas dan menyebabkan suhu panas mengambil alih bila enjin tidak berpusing secara pantas.

    Saya nasihatkan saudara tukar sensor suhu pada cooling coil untuk memastikan aircond berfungsi baik.

    ReplyDelete
  68. Salam Cik Nad,

    Saya ada maslah aircond kereta honda city. Boleh x saya repair dekat kedai tuan?

    Boleh saya dapat alamat kedai tuan?

    Thanks a lot~~~

    ReplyDelete
  69. Saya syorkan saudara repair aircond di Chipo auto Taman maju jaya puchong

    ReplyDelete
  70. nak tanya aritu aircond kete mak saya jenis iswara 2004 fuis dah 2 kali blow dlm masa yg dekat.. masalahnya apa..? mohon nasihat. terima kasih

    ReplyDelete
  71. mohon nasihat kereta iswara 2004 mak saya dh 2 kali fius blow dalam masa bbrp hari ni.. apa problem nya. tq

    ReplyDelete
  72. saudara nazri

    jika blow tersebut kereana kurang AMP,sila tambahkan jika guna 15 jadikan ke 20.

    Jika masih blow jugak adalah kerana kesilapan wiring.

    ReplyDelete
  73. assalammualaikum,

    saya pakai kelisa auto 2007...apa masalahnya apabila setiap kali sentapan aircond terjadi menyebabkan enjin kereta saya mati dengan tiba-tiba sama dalam keadaan idle atau pun dalam keadaan kereta bergerak perlahan.dalam masa yang sama radio kereta saya berada dalam keadaan 'reset'.terpaksa kena set balik channel di radio tu.adakah ia berkaitan dengan aircond jugak? bahagian mana yang perlu sepatutnya diperiksa? berapa kos untuk baik pulih kerosakan ini? harap saudara dapat memberikan sedikit ilmu kepada saya...terima kasih...

    ReplyDelete
  74. saudara kelisa 2007,

    Bila aircond dihidupkan rpm bertambah dan suis FICD bertindak,jika terlalu rendah RPM akan menyebabkan kereta mati bila aircond dihidupkan.

    Tuning enjin saudara dahulu sehingga jadi stabil kira2 rpm900-1000,tukar plug,tukar FICD supply.Jika ini tidak membantu ia bermakna terdapat kerosakan pada wiring dibahagian penyambungan aircond,bateri dan alternator.

    ReplyDelete
  75. kereta saya iswara 1.3 aeroback.. apabila dipasang aircond bunyi enjin sgt bising.. aircond kurang sejuk.. gas baru ditambah tetapi masih begitu.. apa masalahnya ya tuan? dan berapakah anggaran kos untuk baik pulih.. sekian terimakasih..

    ReplyDelete
  76. saudara iswara 1.3 aeroback,

    Kompresor saudara ada masalah,kos anggaran menukar kompressor adalah rm 350-400

    ReplyDelete
  77. salam.

    saya ada msalah minor bkenaan aircond kereta saye:-

    pelaras suhu air-cond tak berfungsi dimane suhu berada di tahap yang sentiasa sejuk...ada yg kata kapasitor nye kena tukar..berapa anggaran kos repairnya ye

    ReplyDelete
  78. boleh x klu sy tmbh satu lg kipas di bahagian depan sebelah luar condeser aircon...acond sejuk bile kete bergerak n kurang sejuk bile berhenti terutama waktu tghari + JAM TGH2 TOWN..sy ckp g tu sbb bila sy pegang condeser tu terasa panas ckit tidk seperti kereta lain...sy pernh try simbh dgn air pd bhgian tu ternyat kesejukannyer kembali normal...sb tu rasa nk + lg 1 kipas...bleh ke x?

    ReplyDelete
  79. saudara nak tambah kipas

    Boleh tak jadi masalah ,ramai yang berbuat demikian hanya pastikan kipas tidak terlalu besar sangat dengan keupayaannya.

    ReplyDelete
  80. saudara mel

    Kos menukar kapasitor tidak melebihi rm200.Itu memang punca sebenar suhu tidak dapat diselaraskan.

    ReplyDelete
  81. kereta wira 1.5 se ada bunyi mcm tikus2 tercepit..sebelom tukr timing belt/waterpum memg sudah ada bunyinya...bila bw mcm bunyi berisiul la pulak..setelah tukar timing belt still kedengaran jg..pomen sy periksa bunyi tu dtg dari clucth..krn bila sy tekan clucth bunyi xkedengaran..tp kdg2 dgr juga..pomen suspek clucth sy dah nk problem...tp ikutkan pengetahuan sy klu clucth masalah..gear n clucth akan susah nk masuk ataupun keras..cabut belting compresor pun still bunyi2 tikus jg...boleh tak beri pendapat mana part yg boleh meyumbang bunyi2 ni..tq.. fazsly08@yahoo.com

    ReplyDelete
  82. saudar nur of life,

    Clutch bering yang rosak akan mengeluarkan bunyi bila tidak ditekan akan tetapi bunyi tersebut hilan bila pedal clutch ditekan.

    Yang biasa terjadi bunyi bersiul hanya akan datang dari timing belt dimana terdapat pulley yang tidak rata.Pulley berbentuk mangkuk pada timing belt biasanya akan mengeluarkan bunyi bila pusingan tersebut goyang,tukat pulley tersebut.

    ReplyDelete
  83. Salam...

    Sy nak bertanya, kenapa air-cond tak sejuk lepas tu lampu ECU (lampu engin kat meter) pun menyala? adakah ianya disebabkan kerosakan sensor cooling coil? Setiap kali lampu ECU menyala air-cond akan jadi tak sejuk.. minta pandangan sesiapa yang arif sebelum sy hantar ke workshop..

    Kereta : Wira 1.5 / Manual / 2002.

    Tq.

    ReplyDelete
  84. Mr M.

    box Ecvu sensor wira terletak dibawah kaki sebelah penumpang hadapan dan kerosakan pada aircond dikesan melalui sensor tersebut dan biasanya sensor akan bertindak mengesan jika suis aircond pada kompressor berhenti.

    Periksa fius ACC dahulu dan pastikan tindakan auto suis aircond bertindak bila aircond dihidupkan

    ReplyDelete
  85. salam..sy nk tnye dua soalan.
    1:knp ekon kereta saga sy cpt sgt bcor..lw isi gas ari ni,lgi 3 hari dah xrse pape dah..agk2 bcor kt mne ek?
    2:klau kereta saga lama yg pkai ekon R12 nk cnvert ekon 134a blh ke?byk bnde x kne tkar?lw blh bg list pe bnde kne tkar..tq broo:)

    ReplyDelete
  86. saudara jakpa,

    kebocoran gas luaran biasanya dikesan dengan menggunakan tanda-tanda keladak berwarna hitam disekeliling komponen seperti di keliling kompressor,penyambung kondenser,sekitar kondenser,di tabung gas dan hose.

    Biasa terjadi bocor pada cooling coil dan nat isi gas di kompressor.

    untuk memanafaatkan gas R134A iaitu gas baru komponen seperti kompressor.tabung gas dan kondenser adalah barang wajib yang perlu ditukar.Manakala komponen hose boleh ditukar jika perlu sahaja.

    ReplyDelete
  87. En sord, kereta kelisa saya thn 2004 auto, baru2 ni aircond kereta saya tiba2 je rasa xsejuk masa tu time jem..saya kuatkan aircond..rasa ok sikit.

    then esoknya, masa kat traffic light(jalan tak jem) tiba2 enjin mati dan start enjin balik tiba2 je aircond jadi panas (kuar angin panas je)..saya hantar untuk tambah gas, tapi gas pancut kuar..

    kedai tu check kata kompresor kena tukar dengan cuci semua sbb serbuk besi dah masuk dlm piping dan anggaran kos RM600..munasabah ke harga tu..(confius betul ke tak) sbb sebelum ni keta bunyi bising baru tukar belting & water pump.

    boleh bantu saya? saya takut kena tipu sbb saya ni memang xtau langsung pasal kereta..

    ReplyDelete
  88. saudara kereta kelisa tahun 2004 auto,

    Tukar water pump dan belting tiada kaitan dengan aircond saudara yang tak sejuk.

    Tukar water pump hanyalah untuk enjin panas dan tandanya apabila air berkurangan dalam tangki simpan air.

    Kerosakan aircond begini biasanya melibatkan kompressor yang rosak ataupun kipas yang tidak berfungsi.Jika semasa memandu aircond jadi panas walaupun suis automatik berbunyi menandakan kompressor bergerak itu adalah kerosakan kipas.

    Beritahu mekanik sebelum melakukan tukar kompressor dan selainnya supaya menguji kipas aircond dahulu adakah ia berfungsi.

    Jika kipas berfungsi seperti biasa kerosakan kompressor dan servis adalah yang terbaik harus dilakukan dan kos yang terlibat bergantung kepada kerosakan dan biasanya kompressor berharga sekitar rm300-400,srvis rm100 dan kerja2 berkaitan kira2 rm100 dan harga tersebut mungkin dikurangkan jika kompressor berharga dibawah rm 300.

    ReplyDelete
  89. en sord, jika kipas tu berfungsi tapi slow kena tukar kipas tu jugak ke..berape kos tukar kipas pulak..saya risau klu tak tukar kipas kompresor rosak lagi?

    ReplyDelete
  90. saudara kereta kelisa tahun 2004,

    Kipas aircond slow sehingga seakan-akan nampak bilah kipas memang kena tukar.

    Kos tukar kipas rm1-2 ratus sahaja.

    ReplyDelete
  91. Slm Bro..

    Sy nk btanya pasal aircond kereta myvi..

    1. Problem aircond tetiba x sejuk..Blower je jalan, langsung x sejuk..
    2. Timing jd tinggi naik smp 1.5+- bila on aircond, lepas tu timing drop balik jd normal, bila tekan minyak timing jd tinggi balik..then drop normal balik..
    3. Brape kos untuk repair atau servis kerosakan tersebut..

    Terima kasih bro..

    Myvi Man..

    ReplyDelete
  92. saudara myvi man,

    Periksa fius ACC pada fius box,jika putus tukarkan.

    ReplyDelete
  93. en, saya nak tanya. Apakah masalahnya pada kereta kancil 850 saya sebab semalam lepas balik ambil anak sebelum nak matikan enjin kereta anak saya main2 suis air-cond, dia on dan kemudian off kembali beberapakali. semasa itu saya dengar bunyi kasar pada enjin kereta. kemuadia bunya macam guruh lepas suis aircond dimatikan. lebih merisaukan saya bunyi seperti guruh tu rupa2nya bunyi air yang meruap2 dan panas pada tangki air radiator. aircond pun dah x sejuk tp jadi panas sgt. apa perlu saya buat... tq.

    ReplyDelete
  94. en, saya nak tanya. Apakah masalahnya pada kereta kancil 850 saya sebab semalam lepas balik ambil anak sebelum nak matikan enjin kereta anak saya main2 suis air-cond, dia on dan kemudian off kembali beberapakali. semasa itu saya dengar bunyi kasar pada enjin kereta. kemuadia bunya macam guruh lepas suis aircond dimatikan. lebih merisaukan saya bunyi seperti guruh tu rupa2nya bunyi air yang meruap2 dan panas pada tangki air radiator. aircond pun dah x sejuk tp jadi panas sgt. apa perlu saya buat... tq.

    ReplyDelete
  95. saudara zuraini zulkifle,

    1.Saudara perlu periksa kipas radiator ,perhatikan dengan hidupkan enjin dan biarkan kipas berpusing sendiri tanpa menghidupkan suis aircond.Jika temperature meter jadi panas melebihi setengah ,tutup enjin. Thermostat ada masalah.

    2.Jika kipas radiator berpusing seperti biasa ,pasangkan suis aircond dan perhatikan adakah kipas aircond berpusing,jika tidak tukar fius dibahagian ACC pada kotak fius jika putus.

    3.Lakukan ini dahulu ketika enjin lepas sejuk.

    ReplyDelete
  96. Salam encik,

    Sy nak tanya apakah sebab rpm menjd tinggi bila start kereta, lps tu dia turun... Masa berhenti enjin sedikit mengaum...sy baru lps servis kereta, dia minta cuco trothel body (ejaan pun sy tak tahu betul ke tak hehe), bila cuci ada nmpk kurang sikit tp still ada ngauman bila berenti..
    Sy pernah tukar ecu bulan lepas.. Minta pandangan encik otai pls...
    Wawa

    ReplyDelete
  97. saudari wawa,

    Jika rpm tinggi sehingga melebihi 1000 r/pm ketika start kereta dan ia kekal begitu setiap hari,ia adalah masalah diaphragm distributor(alat berbentuk bulat pada distributor).Alat ini menggunakan hose vakum dan jika hose sumbat atau pecah rpm akan jadi demikian.

    Akantetapi jika rpm tinggi,turun dan naik secara tidak stabil dan masa berulangnya amat kerap ia adalah masalah throttle body yang mengalami gerigi yang patah atau rosak.Throttle body ini boleh ditukar dan dibaiki dengan menggunakan repair kit throttle body.

    ReplyDelete
  98. Salam,

    Saya mempunyai masalah iaitu apabila saya turn on air cond,radio kereta saya akan on dan off seperti kurang "api", sebelum ini, jika saya turn on air cond dan membuka mode radio@tuner, akan kedengaran siaran kurang jelas@distortion,dan ini berlaku baru baru sahaja kerana sebelum ini masalah ini tidak berlaku.

    Saya berharap saudara dapat memberi jawapan tentang apakah masalahnya dan berapakah kos utk membetulkannya. Sila email ke flickerish@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  99. saudara radio on off,

    Sebab kurang kuasa pada radio adalah masalah:-

    1.Bateri yang hampir rosak
    2.Gangguan antena yang rosak
    3.Fius yang sama digunakan utk kedua2 aircond dan radio.
    4.Sambungan api atau antena yang tidak kemas atau terkeluar.

    Apa yang boleh dilakukan adalah menmbuka ruang radio dan memeriksa wiring dan sambungan antena.

    Kos pembaikan dibawah rm100.

    ReplyDelete
  100. Email dh dpt, nnt sy akan cuba repair, terima kasih byk byk! :)

    ReplyDelete
  101. Salam encik,

    Boleh tau tak anggaran kos utk fix throttle body nih? Apa akan jadi kalau tak ditukar dlm masa terdekat nih?

    Wawa

    ReplyDelete
  102. saudari wawa,

    Harga sebiji throttle body adalah rm3-4 ratus tetapi throttle body boleh dibaiki oleh mekanik menggunakan repair kit dan harga tersebut sekali ganda berbeza dengan menukar sebiji throttle body.

    Apa yang saya rasa pada kereta saudari adalah masalah hose yang koyak,periksa dimekanik lain dahulu sebelum tukar throttle body kerana kesan rosak throttle adalah turun naik rpm yang cepat seejap tinggi sekejap rendah tapi enjin tak mati.

    ReplyDelete
  103. Terima kasih byk2... sy baru tukar hose utk atas bwah, mmg masa tu ada kebocoran pd hose.. Dan sy perasan lps tukar hose tu yg rpm jd tinggi...

    ReplyDelete
  104. saudari wawa,

    Jika apa yang saudari maksudkan hose diaphragm distributor,rpm jadi tinggi selepas tukar hose,iany abukan saja tukar hose perlu diadjuskan semula samada distributor atau skru pada diaphragm tersebut.

    ReplyDelete
  105. Ok sy akan pergi bengkel utk tanya mengenai hal ini.. Terima kasih ya encik...

    ReplyDelete
  106. Salam saudara,

    Mohon bantuan, sy pakai kereta Viva Elite auto 2011. Bila on aircond, xrs sejuk...tp bile off sekejap then on balik, jd sejuk smula...tp,xlama lpas tuh,jd panas balik...harap saudara dpt beri penjelasan..terima kasih bnyk2 :)

    ReplyDelete
  107. saudari yaya,

    Jika kompressor dan kipas aircond berpusing dengan baik masalah begini tidak timbul melainkan sensor suhu yang tidak berfungsi baik.Tukar sensor suhu yang terletak didalam cooling coil.

    ReplyDelete
  108. nak tanya ckit.. saya pakai proton iswara aeroback 1.3.. masalahnya kereta saya berbau macam asap bile saya lama pasang aircond terutama untuk perjalanan jauh sedikit... saya jadi tak selesa sebab bau asap 2 lekat dekat baju saya sekali... ape sebenarnya masalah kereta saya ni...

    ReplyDelete
  109. saudara azman mohamad izhar,

    Untuk udara luar masuk tidak mudah melainkan penutup yang tetletak pada blower tidak tertutup rapat dan membawa angin asap dari luar atau dari enjin kedalam kereta.

    Untuk jangkamasa yang lama asap dari luar boleh berada dalam aircond dan membuatkan keseluruhan aircond dlm kereta berbau asap.

    Tutupkan suis untuk udara luar masuk dan periksa samada penutup dibawah dashboard sebelah penumpang depan tertutup rapat bila suis penutup angin luar dipasang.

    ReplyDelete
  110. Salam...
    saya pakai kereta proton saga blm. saya nak tanya, kereta saya semalam tiba2 aircond keluar angin panas. dan dalam masa yang sama, kereta saya menguarkan bunyi macam bunyi kipas atau kadang2 bunyi enjin bot buruk.huhu. ari ni saya hantar servis kt proton. mekanik check, compressor, condenser dlm keadaan baik. malah tiada tanda2 kebocoran gas pada sistem aircond (diluar). then dia ckp, kemungkinan cooling coil (lebih kurang tu kot nama dia) dlm dashboard bocor. tp tak pasti lagi sebab kena check n buka dulu. Dan dia juga ada cakap gas aircond dah tak de. cost yg diberitahu berkemungkinan jika berlaku kebocoran adalah max rm800. saya terkejut... errr.. anggaran cost sebenar berapa erk?
    terima kasih..

    ReplyDelete
  111. saudari Ezma,

    Terdapat kebocoran cooling coil yang boleh dibaiki/welding disesetengah w/syop dan juga tukar baru.

    Kos cooling coil kira2 rm300 dan upah sekitar rm100 dan gas kira2 rm100 sahaja dan jika welding sahaja adalah kira2 rm200 sahaja.

    Kos di servis proton adalah tinggi kerana mereka tukar cooling coil,gas ,valve,servis dan upah.

    ReplyDelete
  112. owh.. ok.. terima kasih saudara sord..
    lagi satu nak tanya.. harga pasaran tayar kereta untuk kereta saga blm berapa yerk (sorry tak kena dengan tajuk.. hehehe)

    ReplyDelete
  113. salam bro sord...sye yg kes waja dolu.sye x tukar pun lagi kompressor sye sbb aircond sye masih sejuk mcm biasa n tiada bunyi pelik bile compressor jalan.tp mslh skrg aircond saye berbau masam bile mule start on aircond.selepas beberape minit perjalanan bau masam itu akan hilang sedikit demi sedikit.tetapi bile nk balik dri kerje mase mule2 on aircond bau 2 akan dtg balik.last servis aircond adlah bln 4.apekah mslh utama aircond sye.tq bro......

    ReplyDelete
  114. saudara waja aircond,

    Mungkin ada bocor pada valve atau cooling coil saudara,biasanya bila blower aircond, gas yang terkumpul dari bocor tu akan ditiup oleh blower dan menyebabkan bau masam dalam kereta.

    ReplyDelete
  115. saudari ezma,

    Harga tayar utk rim 13/175 adalah sekitar rm150-250,utk tayar untuk silverstone dan dunlop.Bridgestone dan michelin adalah lebih mahal.

    ReplyDelete
  116. Salam Mr.Sord87,
    Kereta saya iswara 1.3 aeroback, dlm 2@3 bulan lpas tiap kali start enjin ada berbunyi bising kt area belting.Tgh jalan pon kdg2 berbunyi lagi.sometime kuat, sometime pelahan.

    petang tadi ntah mcm mana start x idup2 enjin. So saya tukar bateri sbb mmg dh ada tanda2 bateri weak.mmg enjin idup tapi ada bunyi something kat belting yg luar tu. Bila check saya nampak belting yg kt bwh x berpusing.Sbbkan takut yg buruk berlaku saya OFFkan enjin. Skrg tgh pening nk buat camna.
    Tolong ye Mr.Sord..

    Selamat berposa..

    fROM:ALX

    ReplyDelete
  117. saudara fROM:ALX

    Bering salah satu pulley yang menyambungkan alternator saudara telah berhenti dan juga akan putus. jika saudara terus gunakan tanpa tukar atau baiki kerosakan bateri akan weak semula.

    Gantikan bering pulley tersebut dan belting sekali.Ia tidak memudaratkan enjin cuma harus berjumpa mekanik segera untuk tukar yang disebutkan tadi.

    ReplyDelete
  118. salam ..
    nak tanye..
    sy pkai kete wira 1.5 manual.
    bile sy offkan aircond ..magnet clutch yang kat pulley compressor x nak release dan bunyi bising..kene tukar kompressor ke??

    ReplyDelete
  119. salam.
    sy pkai kete wira 1.5 manual..
    masalah sy ialah ...bile sy offkan aircond..
    magnet clutch x nk release..bunyi bising..
    kene tukar kompressor ke atau ade cara lain..
    tq

    ReplyDelete
  120. saudara hairi,

    masalah nmagnet clutch tak release adalah masalah magnet clutch itu sendiri,tukar magnet clutch yang lain.

    ReplyDelete
  121. Salam saudara,
    Boleh email pd sy dimana bengkel saudara?
    wawa_fazlila@yahoo.com

    ReplyDelete
  122. Aslmkm...
    Saya nak tanya...
    Saya pakai kete wish...
    Bila saya driving,aircond sejok giler...tp kalau bhenti kat traffic light...tak sejok la pulak...
    Boleh terangkan masalahnya n kos nya sekali..
    Tqvm..

    ReplyDelete
  123. saudara beb,

    masalah bila berhenti aircond kurang sejuk adalah,

    1.kompressor rosak
    2.kipas aircond tak pusing
    3.gas kurang
    4.bocor kondenser/cooling coil


    periksa yang tersebut.Kos baiki menelan belanja rm500++ jika tukar kompressor dan 500 kebawah jika tidak tukar kompressor.

    ReplyDelete
  124. Salam,

    Saya mengalami masalah dgn aircond kereta toyota estima.
    1. Apabila saya tekan pedal minyak terdapat bising macam zink berlaga.
    2. Aircond sekarang tak sejuk langsung. Dulu saya kena buka blower belakang utk memastikan aircond sejuk. Kalau on aircond saja tanpa buka blower kat belakang aircond. Aircond tidak akan sejuk
    3. Adakah compressor ataupun condensor yang bermasalah?
    4. Bagaimana nak tahu yang mana satu masalahnya?

    Terima Kasih
    Wan

    ReplyDelete
  125. saudara wan estima

    1.Saya rasa brek pad saudara telah habis dan kena besi,setiap kali pedal minyak ditekan ,kelajuan bertambah serta merta dan menyebabkan bunyi lebih nyata.

    2.Kompressor saudara memang bermasalah,dapatkan kompressor ang lain.

    3.Kondenser bermasalah jika panas serta merta,sejuk yang terlalu sedikit dan panas yang ketara adalah masalah kondenser,dan jika kompressor dan komponen lain ditukar sekalipun jika terdapat kotoran dlm kondenser aircond tetap tidak sejuk.

    Estima menggunakan 2 blower dan kompressor yang tidak elok tidak berdaya menyejukan jeseluruhan dlm kereta.

    ReplyDelete
  126. assalam bro...saya ada masalah ekon dan nk tanya lau ekon sensor prob pomen tu buat direct maknanya kompreser x da off bila sejuk bahaya x?apa risikonya?skang saya pakai bila ekon sejuk je saya off kan suis,bila terasa panas skit saya on balik suis...x pe ke?

    ReplyDelete
  127. tumpang bertanya, kereta kancil 660 saya akan tersentap beberapa kali jika enjin berat (biasanya ketika reverse) dan juga apabila enjin dibiarkan melahu pada ketika panas (biasanya di traffic light dsbnya). sentapan adalah tidak menentu tetapi aircond still sejuk lagi. mohon share apakah kerosakan yang di alami dan berapakah kosnya.thanks.

    ReplyDelete
  128. wlksm saudara ekon direct sensor,

    Maaf,ini pertama kali saya dengar ekon di directkan tanpa gunakan sensor.Sebenarnya kompressor tidak boleh didirectkan kerana bila diperlakukan begitu,akan sampai masa dimana ekon akan jadi panas dan terus berhenti.

    Mungkin apa yang saudara maksudkan adalah kipas ekon yang didirectkan iaitu kipas tersebut terus berpusing walaupun ketika kompressor berhenti.

    Apa yang akan berlaku adalah bila kipas ekon didirectkan ia akan cepat merosakan kipas ekon.

    Tetapi jika benar sensor pada cooling coil dicabut dan tidak digunakan pastikan ianya dipasang semula kerana kompressor yang tidak berhenti hanya boleh bertahan dalammasa 5-6 hari sahaja sebelum ia jadi panas dan terus berhenti.

    Sensor pada cooling coil tidak susah untuk diganti dan kos membaiki juga tidak mahal.

    ReplyDelete
  129. saudara khairuz,

    Ada masalah pada distributor kancil saudara,tukar distributor.Minta mekanik periksa juga jika terdapat pecah cap atau kabel.Kos pembaikan kira2 rm300.

    ReplyDelete
  130. Salam,nak tny ni masalah ac sy bila on je rpm turun smpi 700 masa idle.kalau ac off idle sy 900.normal la tu kan?

    Satu lagi bila tgh hari je on ac je rpm akn jatuh smpi 500 tp tak mati. Bila on ac masa dlm jem sy tekan clutch rpm akn turun smpi 500 jugak dan kdg2 enjin mati.lama sikit bila dlm idle baru dia jd biasa.
    Mlm je dia ok. Ac sy rasanya ok je sejuk diwaktu tgh hari dan mlm. Cuma nak tau pasal rpm drop smpi mati. Kereta wira vdo. Tq :)

    ReplyDelete
  131. saudara amystereo,

    Ini adalah masalah FICD yang tak elok,Gantikan alat tersebut,alat berkedudukan didinding depan dalam enjin sebelah penumpang depan.

    http://3.bp.blogspot.com/_3gMQry4o_J0/TNQgMJ4I0OI/AAAAAAAAB28/Q2o2akcMFNY/s1600/5.JPG

    ReplyDelete
  132. salam,sy pakai iswara lmst (kete kebal) baru2 ni ade tukar timing belt dan gasket2 kt enjin yg bocor.malangnya,2-3 ari pastu,sy perasan ada 1 batang bolt terjulur keluar menerjah belting..sy gi worksyop balik dcn mintk tukar belting tsebut.dan2 mase tu plak pomen tu perasan ade air menitik dan dia kata water pump problem..nk tukar lak,dia caj rm120..sy nk tau adakah bolt yg x kemas tu punca waterpump rosak?sy kekurangan bajet,adakah bahaya klu lmbat tukar?terimakasih..

    ReplyDelete
  133. saudara azzahar,

    Ada dua cara water pump akan menitikan air:-

    1)Sebab gasket water pump dan skru pengikat yang terjulur keluar itu tidak kemas.

    2.Sebab water pump dah sampai limit utk tukar.

    Apa yang saya rasa saudara bawa semula ke kedai lain dan kemaskan kedudukan water pump tersebut.

    ReplyDelete
  134. Salam,

    Berapakah harga compressor aircond estima yg baru?

    ReplyDelete
  135. saudara estima,

    harga sekitar rm3-4 ratus sahaja

    ReplyDelete
  136. Workshop yg saya htr kereta estima ckp harga compressor baru dlm sekitar rm1900

    Betul ke tu?
    Kala saya beli kat kedai potong apa pandangan tuan.

    Tk
    Wan

    ReplyDelete
  137. saudara Wan estima ,

    harga baru memang akan jejak sebegitu,melainkan saudara beli dikedai potong.

    Barngan potong masih boleh digunakan tak jadi masalah.

    ReplyDelete
  138. Saya tak faham lagi.maksudnya wira 1.5vdo sudah mmg ada ficd ke? Atau kena tambah ficd toyota tu? Explain lebih sikit sbb nak raya dah ni,kereta pulak meragam.terima kasih ye.

    Dan satu lagi,adakah sbb itu stering gegar bila air cond on?

    ReplyDelete
  139. Salam, saudara said,

    kereta saya ialah honda city idsi tahun 2006. masalah saya ialah apabila air cond start, bunyi akan bising sangat kuat. pergi bengkel honda dapat detect ialah masalah pada clutch and coil. juga need to remark is pully. pada pandangan said, betul ke apa yang bengkel ni detect problem tu? dan mereka beritahu kos tukar clutch dan coil baru ialah RM 350 termasuk upah. mohon bantuan dari saudara. ini email saya nafaz_1710@yahoo.com. mohon en.said email lokasi bengkel saudara. Terima kasih

    ReplyDelete
  140. Salam, saudara said,

    kereta saya ialah honda city idsi tahun 2006. masalah saya ialah apabila air cond start, bunyi akan bising sangat kuat. pergi bengkel honda dapat detect ialah masalah pada clutch and coil. juga need to remark is pully. pada pandangan said, betul ke apa yang bengkel ni detect problem tu? dan mereka beritahu kos tukar clutch dan coil baru ialah RM 350 termasuk upah. mohon bantuan dari saudara. ini email saya nafaz_1710@yahoo.com. mohon en.said email lokasi bengkel saudara. Terima kasih

    ReplyDelete
  141. saudara amy stereo

    FICD semua kereta memang dah ada cuma FICD saudar dah tak elok serta sebabkan enjin gegar bila on aircond.

    FICD digunakan utk menaikan RPM bila on aircond.

    ReplyDelete
  142. saudara mohammad nabil,

    bunyi yang bising dari kompressor aircond memang biasa terjadi jika pulley/bering kompressor tersebut pecah ,manakala coil akan menyumbang bunyi sekitar 10 peratus sebab kotoran dan gas yang kotor.Kos rm350 adalah biasa untuk rosak demikian.

    ReplyDelete
  143. Berapa kosnya untuk tukar+upah pasang sekali eh? :) takut kene tipu je dgn bengkel.

    ReplyDelete
  144. Agak2 berapa kos utk tukar ficd tu ye? Takut kene tipu dgn bengkel je nnt.tq

    ReplyDelete
  145. saudara amystereo,

    bengkel tak tipi cuma harga je ada mahal dan berpatutan,FICD sekitar rm100 kebawah saja!

    ReplyDelete
  146. salam..

    saya mengunakan kereta kenari rs. apabila saya tekan butang aircond untuk tutup, ttibe kereta gegar and keluar bunyi utk seketika. selepas itu bunyi trsebut akan hilang.. kenapa?

    ReplyDelete
  147. salam..

    saya menggunakan kenari rs.
    apabila saya ingin menutup aircond (selepas menekan butang aircond), tiba-tiba bunyi dan gegaran berlaku seketika. kenapa ya?
    harap dapat membantu. terima kasih

    ReplyDelete
  148. saudara mierah,

    Karburator saudar perlu diservis dan rpm enjin mesti ditinggikan supaya bila aircond bertindak enjin tidak mengalami gegaran.

    Pastikan suis FICD berffungsi juga.

    ReplyDelete
  149. Saya ada masalah, lepas ekon dah dibaiki, sudah ganti komperasor, belting dan timing belt baru 6 bulan pakai, berbunyi nyaring, sebelum ini pun sama, off ekon pun bunyi nyaring, sebelu, ini pun bunyi gak, apa masalhnya,

    ReplyDelete
  150. Terima kasih ye sbb beri pendapat :) saya akn cuba tny kt bengkerl petang ni

    ReplyDelete
  151. saudara bunyi nyaring kompressor

    Bunyi akan ada jika:-

    1.belting kompressor kendur
    2.ada bering pulley yang rosak/pecah,terutamanya bering adjuster
    3.oil seal timing belt bocor
    4.tapak kompressor tak kunci kuat

    Periksa di atas dan pastikan.

    ReplyDelete
  152. salam:-

    sy ingin tahu apa yg myebabkn aircond keta sy siang pnas,mlm sjuk pun tak sbrapa..tika siang blower prlu guna low speed dan temp 24C,dan dgr bunyi desiran(bnyi pncitan gas aircond)(baru rsa sjuk skit)..tpi jika sy tgkatkan high speed blower dan laras ke temp 19C lgsung trus xsjuk.kipas aircond sy trpksa didirectkan krna msalah wring(yg ni xda mslah,mtor kipas sy reti tkar sndiri)..untuk pgtahuan saudara,sy guna pdana thun 95' enjin v6 eterna,digital aircond R12..smua part sudah di tukar bru..kecuali temp snsor pd cooling coil(sy yakin ini mmg xrosak sbab dh tkar byk kali, baru ori part)..kondenser aircond brjarak luas pd vent(jenis murah)tpi sy dh buat kipas tmbahan..smua sluran/hose sdah disrvis/cuci..pning dh sy fkir mslah ni,tak kan krna aircond xsjuk,nk beli keta bru,srta mlas tggung htang brtahun2..v6a12tt@gmail.com 0179205135

    ReplyDelete
  153. saudara mohd hafez,

    Jika semua komponen berkeadaan baik ini adalah masalah kompressor yang tidak kuat untuk compress gas.Saudara perlukan kompressor yang lain dan biasa terjadi pada perdana v6.

    ReplyDelete
  154. Saudara , saya pakai myvi se orange 1.3 , tahun 2009 ,

    Baru-baru ini aircond saya rasa macam tak sejuk . Selalunya suiz compressor saya pakai 1/2 atau 1/4 sahaja dah sejuk ( kata kawan saya jangan pakai full compressor sebab nak jaga compressor , fan vol 1 pun dah sejuk, tapi sejak akhir akhir ini saya rasa kurang sejuk , dah 3 tahun saya tak isi gas . memandangkan tiada masalah . saya ingatkan hanya gas dah kurang , bila saya pi kedai nak isii gas, mekanik tu kata compressor saya rosak , sebab gas saya ada setengah , dan dia kata bila enjin melahu tekanan pada tolok tekanan aircon meningkat sepatutnya constant, saya agak ragu sebab , tiada bunyi kasar atau pelik pada kereta saya , saudara boleh cadangkan apakah sebenarnya kerosakkan saya , kini bila saya nak dptkan sejuk saya kena pakai 3/4 compressor baru sejuk.

    ReplyDelete
  155. saudara myvi se orange 1.3 2009,

    Menggunakan aircond pada tahap tinggi atau rendah tidak akan merosakan aircond,cuma adalah digalakan menggunakannya pada tahap rendah dahulu supaya pressure switch kompressor bertindak sekejap 2 sahaja dan makin lama kompressor akan beransur menjadi rapuh dan bila gas kadi kurang akan menjadi kurang sejuk.

    Jika sekarang saudara gunakan pada tahap tinggi untuk sejuk tak jadi masalah dan tidak akan merosakan kompressor,mungkin jika ada pun cuma bocor.

    Saya cadangkan saudara servis dan tukar valve aircond.

    ReplyDelete
  156. assalammualaikum...
    minta bantuan..sy guna saga blm.sy slalu menghadapi masalah enjin mati apabila gear free semasa driving.masalah lebih kerap berlaku sekiranya aircond hidup.kuasa enjin drop luar biasa...dah cek batery,alternater..ok juga..harap dapat bantu.TQ

    ReplyDelete
  157. saudari andalusia,

    Rpm yang rendah menyebabkan kuasa enjin rendah walaupun ketika aircond dihidupkan.Jika tiada masalah ficd dan stepper motor pada throttle body,tukar plug dan kabel boleh mengembalikannya semula ke rpm asal.

    ReplyDelete
  158. saya menggunakan kia picanto.ingin bertanya ,apabila aircond di hidupkan pedal minyak dan break akan jadi tinggi,saya tak dapat tekan habis pedal.Untuk pengetahuan,rpm akan tinggi dan meter kilometer akan rendah.

    ReplyDelete
  159. saudara farix83,

    Saudara perlu lakukan tuning engine untuk kembalikan rpm kepada asal.

    tukar plug dan air filter serta injap hose pada hose air filter ke enjin.

    ReplyDelete
  160. Salam Sord,
    Saya Zack mempunyai kereta City Idsi '06. Masalah saya aircon tak sejuk jika kereta dlm keadaan statik (contoh jika tunggu dlm kete atau waktu jam). Memula sejuk, tetapi bila dlm keadaan diatas dia jadi tak sejuk. Dah refer ke pusat servis honda tapi dia kata semua okay, siap baca guna meter lagi. Bila ini terjadi tiada sentapan pada enjin dan kipas aircon akan terus berpusing tanpa henti. Keluar angun sahaja. Harap dapat membantu. Tq

    ReplyDelete
  161. saudara zack,

    masalah kipas yang berterusan berpusing tanpa henti adalah masalah sensor suhu yang terletak pada cooling coil.Jika tiada sentapan langsung pastikan dahulu semua fius ACC pada enjin dan dalam kereta tidak putus.Pastikan juga gas aircond ada.

    2.Tukar sensor tersebut supaya ia boleh bertindak automatik dan memberhentikan suis kompressor dan kipas untuk memberikan laluan gas sejuk masuk ke kondenser untuk sejukkan aircond.



    ReplyDelete
  162. salam bro,

    saya pakai proton gen2 1.6 auto 2005, masalah gearbox. Tiada label gearbox dlm blog tuan jadi saya tanya disini sahaja kalau boleh.

    Bila saya masuk gear reverse, kereta akan jerk kuat kemudian baru reverse tetapi display dashboard tunjuk gear 'N' walaupun kereta sedang reverse. Ada juga sedang dalam 'D' dia atau slip ke gear '3'

    Saya ada cuci engine 2 hari sudah dan minyak tearbox baru isi 2-3 bulan sudah, tiada leakng.

    Takut juga kalau kena tukar gearbox. Mileage pun 280,000km.

    ReplyDelete
  163. salam bro,

    saya pakai proton gen2 1.6 auto 2005, masalah gearbox. Tiada label gearbox dlm blog tuan jadi saya tanya disini sahaja kalau boleh.

    Bila saya masuk gear reverse, kereta akan jerk kuat kemudian baru reverse tetapi display dashboard tunjuk gear 'N' walaupun kereta sedang reverse. Ada juga sedang dalam 'D' dia atau slip ke gear '3'

    Saya ada cuci engine 2 hari sudah dan minyak tearbox baru isi 2-3 bulan sudah, tiada leakng.

    Takut juga kalau kena tukar gearbox. Mileage pun 280,000km.

    ReplyDelete
  164. saudara rakancop,

    Biasanya masalah slip gear masalah minyak gear bocor dan kotor ,juga jika terlampau banyak minyak gear boleh menyebabkan berlaku demikian.

    Kereta tersebut ada masalah elektrikal,periksa panel gear,sedikit air atau kotoran pada wiring panel gear boleh menyebabkan gear jadi demikian.

    ReplyDelete
  165. saudara rakancop,

    Jika saudara belum tukar filter auto ,sila tukar dulu,minyak juga perlu tukar dan cuci ruang filter.

    ReplyDelete
  166. salam,sy aisyah pakai wira aerobck 1.5.selalu sgt fius kipas aircond terbakar jd temperature akan naik.3 hari lepas sy tanya sepupu sy mekanik tp dia jauh.sy tanya fius num berapa kena ganti.sbb sblm ni sy tgk mekanik kat bengkel masuk warna hijau 30.tp sepupu sy ckp cuba pasang 10.sy beli dan pasang mcm mekanik buat.kipas ok.xde masalah.tetiba blk keje mlm td pukul 12 nak buka keta alarm x blh guna.bila dah blh sy start keta x blh.bila dah blh start lepas sy ketuk2 batt sy cuba on aircnd lampu keta mcm nak mati.sy x pakai aircnd sampai blk.jd sy nak tau sbb fius blh jd mcm ni ke?sbb dlm bulan dpn bru mampu nak buat wiring semua.

    ReplyDelete
  167. saudari aisyah,

    Alternator kereta wira tersebut ada masalah,tiada masalah wiring ,cunma perlu tukar alternator sahaja.

    ReplyDelete
  168. Mohon bantuan. Semasa perjalanan balik raya haritu.. ada dua kali aircond myvi saya tetiba tak sejuk.. pastu ok balik keesokan hari nyer.. kemudian dlm perjalanan pulang mlk-png pulak di hgway.. dlm dua jam jugak aircond jadi lagi tetiba tak sejuk.. dua jam kemudian bila try on aircond balik dia sejuk semula. kenapa yer?

    ReplyDelete
  169. salam.......ada masalah ngan kereta waja (Tahun 2000) saya bila enjin panas kipas radiator tak pusing, saya dah cek kat bengkel n dah hampir 3 kali saya tukar suis tempiture tapi masih x nak pusing gak, saya cek kat kedai waring dia pun x dapat nak deteck masalah nie,,,,,,,,,,,, ada yang boleh bantu tq bebanyak.....

    ReplyDelete
  170. Salam tuan mahu tnya sy pakai wira, kereta sy kdg2 akn bergegar kuat mcm hilang power (enjin nk mati) bila aircond terpasang..klo sy off aircond sume akn ok blk...kenapa tuan? ini trjadi lepas sy tmbh gas aircond..tqvm

    ReplyDelete
  171. saudari miza,

    gas akan menyejuk sehingga beku jika suis sensor tidak bertindak dengan baik,ini menyebaqbkan aircond jadi tak sejuk bila gas sampai ketahap beku dan bila ia dimatikan ia mencair dan aircond sejuk semula.

    Gantikan sensor suhu pada cooling coil.

    ReplyDelete
  172. saudara man waja 2000,

    sistem penyejukan kereta terdapat dua komponen yang bertindak secara automatik.

    1.Thermostat
    2.coolant sensor

    Jika tiada masalah pada motor kipas radiator,kipas akan berpusing secara automatik bila ia panas.Untuk itu pastikan 2 komponen diatas ditukar dan periksa motor radiator secara manual ,keluarkan motor kipas untuk pastikan ianya tidak rosak lebih2 lagi waja.

    ReplyDelete
  173. saudara kereta gegar,

    Jika wira injection masalah ini adalah masalah stepper motor yang berkedudukan pada throttle body,tukar stepper motor tersebut.

    Jika wira karburator ia adalah masalah FICD yang terlekat pada dinding enjin,periksa alat tersebut dengan teliti untuk kesan kerosakan padanya.

    ReplyDelete
  174. Salam,

    Saya nak tanya. Kereta Honda City 2007 saya ada masalah dengan litar elektriknya.

    Bila saya memandu, tiba2 radio, lampu, dan air-cond terpadam sendiri dan on balik. Ianya berlaku terlalu kerap dalam 5-10 minit sekali.

    Tapi bila saya tutup air-cond, masalah ni tak terjadi.

    Adakah ini kerana masalah suis aircond atau alternator? Jika nak ganti baru berapa harganya?

    ~Rez

    ReplyDelete
  175. saudara rez,

    enjin dan bateri memerlukan kekuatan untuk menampung tekanan aircond,bila aircond dihidupkan alternator memainkan peranan besar untuk mencas semula bateri.

    Dalam masalah saudara alternator adalah punca utama keadaan ini berlaku.

    Tukar alternator honda sekitar rm300

    ReplyDelete
  176. Terima Kasih saudara kerana membantu. Masalah berlaku hampir setahun setengah dan bila saya hantar worksyop, mereka kata bateri saya problem.

    Dah 2 kali saya tukar bateri tapi problem tak solve jugak. Kadang2 dia ok, kadang2 dia jadi balik.

    Dengan bantuan sauadara, sekarang saya dah tahu apa nak tukar jika ke worksyop nanti. Terima kasih banyak2 ..

    -Rez

    ReplyDelete
  177. Salam kenal:)

    Tuan Sord, boleh tumpang tanya..
    Minggu lepas masa yang berhenti di stesen minyak, bila saya keluar saya nampak air menitis nitis dari bawah kereta saya..banyak juga..saya pelik sebab b4 ni tak pernah..dan pada hari2 berikutnya juga sama..tak lama beberapa hati lepas tu, bila saya ON aircond, keluar angin panas je..

    agak2nya, masalah apa ya aircond kereta saya?nak hantar pergi bengkel, tapi at least nak tahu juga kebarangkalian masalah..

    Tq tuan Blog:)

    ReplyDelete
  178. saudara nazha anua,

    Saudara perlu periksa air menitis disebelah mana,jika disebelah kiri ,itu memang aircond yang dibuang keluar dan tiada kena mengena langsung dengan kerosakan aircond.

    Air menitis dari bawah radiator mungkin ada hose yang bocor,air menitis dari kanan enjin mungkin water pump rosak dan semua ini juga tiada kena mengena dengan aircond saudara yang keluar angin saja.

    Apa yang perlu saudara pastikan ialah gas aircond diisi semula dan fius ACC pada kotak fius ditukar jika putus.

    ReplyDelete
  179. wah, sangat membantu..

    terima kasih banyak tuan belog:)
    selamat hari raya maaf zahir batin ya:)

    tuan ada buka bengkel kereta tak?
    kalau ada, area mana?

    ReplyDelete
  180. Assalamualaikum,
    saudara sord87,saya menggunakan kereta honda civic ferio 93,masih menggunakan enjin single cam auto.masalahnya sekarang,saya mempunyai masalah untuk menghidupkan enjin kereta.bila sy pusing je kunci.shanya akan mendengar bunyi relay dan juga bunyi oil pump je.nak kata bateri,baru je tukar dan semua lampu menyala dengan ok dan terang.kereta ni baru je 2 hari saya x start.blh x saudara tolong..kalau ada apa y perlu dibaiki dan ditukar..saya minta anggaran kos skali.

    ReplyDelete
  181. saudara rizuan rozi,

    Dapatkan relay starter di kedai alatganti atau minta mekanik pasangkan relay starter.Negatif starter ada masalah.

    ReplyDelete
  182. Salam,wira sy dah ok haritu hantar pg tuning balik je idle speed tu dah takde mati2 dan gegar.tq bro.

    ReplyDelete
  183. Assalam Saudara,
    Sy ada tiga masalah ttg kete wira 03 sy.
    1) Sblm ni aircond kete sy x sejuk sgt tambah2 lg bile jln jem. Mula la rasa panas2. Bila kete gerak aircond ok je. Sy ambk keputusan utk servis bulan lps. Brg yg ditukar ialah valve dan tabung pnjg dan bulat yg kt depan tu(xtau name dia). Xbrp lame lps tu mula la bunyi kuat kt compressor mcm bunyi besi bergesel. Bunyi tu akan hilang bila kete bergerak atau RPM 1 keatas. Skrg ni makin teruk bila sy on suis aircond wap panas yg keluar dan bunyi kt compressor pn dh xde. Apakah masalah kete sy ni brp budget nk repair aircond ni sbb bulan lepas pomen tu dh caj sy RM315.00 utk sume tu.

    2) Knp klac kete sy makin rendah.. Klac terlalu singkat menyukarkan utk masuk gear. Kdg2 bunyi sbb ssh nk msk gear. Adakah ini petanda klac nk abis? Sblm ni sy xde mengalami apa2 masalah.

    3) Bateri kete sy dh kong, mngu lepas sy ade tukar bateri, bile sy start enjin dan cabut kepala bateri yg wrna merah tu kete trs mati. Adakah ini petanda alternator sy juga perlu di tukar?

    Sy harap saudara dpt menjelaskan dgn terperinci ketiga-tiga masalah tersebut dan aggaran kos utk membaiki setiap permasalahan trsebut.

    ReplyDelete
  184. saudara yusdi yahya,

    1.Kemungkinan besar gas saudara telah bocor di kompressor atau di cooling coil.

    2.Saudara boleh adjust kabel klac di enjin terletak diatas sebelah pemandu, ,pusingkan kearah ikut jam dan cuba -pandu ,jika klac ok saudara tak perlu tukar klac plate.

    3.Jika salah satu kepala bateri dicabut enjin mati,alternator telah rosak atau wiring alternator yang putus,jumpa mekanik saudara.

    ReplyDelete
  185. Salam saudara sord87,

    Saya ada 1 masalah berkenaan dengan kereta saya Myvi SE :

    a) bila saya start enjin kereta, macam ade bunyi sikit la lagi2 bila aircond dah on. macam bunyi tikus. ayah saya suruh tambah minyak aircond je kat workshop (harga lebih kurang RM30++) tapi bila saya tanya kawan saya yang kerja dekat perodua, dia kate rugi kalau tambah minyak aircond je (harga RM200++). mana satu yang saya patut ikut??

    Hope sangat saudara sord87 boleh bantu saya tentang masalah ni. Terima kasih.

    ReplyDelete
  186. saudari kakiJalan+makan,

    Bunyi yang terhasil jika bersebelahan aircond biasanya disebabkan oleh :-

    1.Belting aircond yang kendur
    2.Bering adjuster yang karat/ketat
    3.Minyak kompressor kurang
    4.Gas kurang

    Jika bunyi yang saudari maksudkan itu bersebelahan kawasan aircond,ada lebih baik saudari tukar belting,tambah minyak kompressor dan periksa jika bering ketat/rosak.

    Kos keseluruhan hanya kira2 dibawah rm 200 sahaja.

    ReplyDelete
  187. Hi

    Nama saya praveen. RPM kereta myvi saya tidak stabil bila saya on aircond saya. Dan aircond saya pulak kejap panas kejap sejuk...apa masalah sebenarnya? Throtle body ke atau aircond problem? Please advise. Thanks

    ReplyDelete
  188. saudara praveen,

    RPM yang sekeajap tingi/sekejap rendah akan menyebabkan kompressor tidak berjaya memampatkan gas untuk jadi sejuk lebih2 lagi bila terdapat komponen aircond yang kurang baik seperti kompressor,cooling coil dan gas yang kurang.

    Throttle body bekerja menstabilkan RPM melalui stepper motor yang bertindak untuk idling bagi enjin,untuk itu tanpa throttle body dan RPM yang elok menyebabkan keadaan panas/sejuk aircond lebih ketara.

    Tambah gas aircond dan dapatkan throttle body yang lain .

    ReplyDelete
  189. HI..
    salam. saya nak tanya sikit. bateri remote kereta saya cepat abis. tak sampai 2 bulan dah abis. apa punca dan anatara sebab berlakunya sedemikian.
    tq

    ReplyDelete
  190. saudara bateri remote cepat habis,

    Apa yang biasa terjadi adalah kerosakan pada litar remote tersebut yang menyebabkan bateri cepat habis,gunakan remote spare jika ada.

    ReplyDelete
  191. Saudara sord87, Terima kasih atas segala jawapan saudara, cuma sy musykil ttg adjust kabel klac tu.
    Kalau wira injection (2003) ni dia xpakai kabel klac, betul ke? Jd mcmane pomen nk adjust? Betulkan sy kalo sy silap.

    ReplyDelete
  192. saudara yusdi yahya,

    Jika tak guna kabel klac,buang minyak (bleeding clutch pump supaya gear senang dimasukan.

    ReplyDelete
  193. Salam...

    nak tahu samada clutch kete saya perlu tukar atau tak? Baru2 ni saya buat perjalanan balik dr terengganu ke kedah melalui jalan grik (berbukit), bila sampai alor setar berhenti kat trafic light n then nak masukkan gear 1 jadi susah nak masuk.. adakah disebabkan clutch kete saya dh habis?? sy penah tukar clutch penghujung tahun 2009.. sy juga sering buat perjalanan jauh terutama jalan yang berbukit2...

    ReplyDelete
  194. Mr m,

    Clutch pump saudara ada masalah,tukar clutch pump saja!Periksa diw/syop clutch pump mana perlu tukar,ada 2 clutch pump satu di pedal dan satu di gearbox

    ReplyDelete
  195. nk tumpang tanya,kalo tgh jalan & benti ekon tibe2 x sejuk knp yer?pastu timing jadik tinggi(1500-1700).xmau main terjah je bengkel nk repair,tkt kene kencing.kot sape2 ade pengalaman penah kene gini tlg share n suggest mane2 bengkel yg bagus area ipoh@lembah kinta.belalang std 660.

    lepas tu tolok adjust suhu pade suis ekon dlm kete tu bile sy adjust suhu ade bunyik klik2.bile adjust pade suhu max xde bunyi klik langsung n kompressor on.hanye jadi bile suhu diturunkan sampai low je.
    harap saudara dpt membantu.

    ReplyDelete
  196. saudara timing tinggi(1500-1700)

    Aicond kereta ini mengalami masalah sensor suis yang berkedudukan dlm cooling coil.Sensor suis ini mati tutup dengan cepat dan menyebabkan aircond tak sejuk bila berhenti.

    Selain itu sila periksa kipas aircond,pastikan ia berfungsi dengan baik.

    servis aircond dan tukar sensor suis cooling coil,

    ReplyDelete
  197. ingin bertanya, sy pakai kerete honda lama (sh4), masalah yg sy hadapi skrg, bila time tengahari aircond sy mgeluarkan udara panas, seolah2 x berfungsi, tapi bila waktu petang ke malam, ok plak, kira rasale sejuk nya.. pe masalahnya?

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Diharapkan kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung budiman yang mengajukan soalan supaya memberikan gambaran keseluruhan kerosakan dan jenis kereta supaya jawapan yang terus kepada masalah dapat diberikan.

Jutaan terimakasih juga kepada yang memberikan sumbangan jawapan berdasarkan penggunaan model kereta yang sama dan pastikan model kereta juga diberitahu ketika mengajukan soalan.
Semuga apa yang diutarakan dalam jawapan dapat memberikan sedikit sebanyak manfaat untuk semua.

Nota:Kos baiki dan alatganti adalah anggaran,ia mungkin lebih atau kurang,Harap maklum!

Nota penting:Jangan ajukan soalan pada ruangan Google Reply untuk pos lama tahun-tahun sebelum 2016,Ini kerana soalan tersebut tidak akan dipaparkan oleh Pihak Google,saya akan siarkan soalan yang tidak dapat dijawab pada ruangan Google Reply ini pada pos saya di Google Plus beserta pencerahan dan penyelesaiannya.

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,

>